zaterdag 23 mei 2015

Formicaria III


Met een stukje fijn roestvrij stalen gaas ga ik de luchtgaten achter in de mierennesten afdichten tegen ontsnappers. Het gaas is lastig te vinden, maar ik vond op marktplaats iemand die een aantal stroken aanbood voor een klein bedragje. Genoeg voor terraria voor de rest van mijn leven, schat ik. Hier het gaas, een stevige schaar, en een gipsnest van achteren met 3 gaten, as je even goed door het gaas heen kijkt.


Het valt erg mee hoe makkelijk het is er een rondje uit te knippen. Een slap insectenpincet vergemakkelijkt het manipuleren. Voor het lijmen gebruik ik een kit uit de bouwmarkt op waterbasis, die helder opdroogt. Ik denk niet dat dat erg kritisch is. Het moet natuurlijk niet giftig, en wel vochtbestendig zijn. Eerst een laagje op de rand, dan het rondje erin drukken, dan nog een laagje erop om de rand heen. Een lucifertje komt van pas bij het gladstrijken.


En hier na inkitten. Nu maar hopen dat de mieren het kunnen waarderen dat ik al deze moeite voor hen doe.



Na droging ziet het er zo uit.

Ik zette het blok in het raamwerkje vast met een schroefje en een ringetje, en lijm een voetje op het frame. Dat voorkomt dat als het later op de ondergrond ligt zich tussen gipsblook en ondergrond schimmel gaat vormen. Omdat het gipsblokje niet perfect overal even dik is, moest ik een stukje tandenstoker gebruiken als vuller.


Het schroefje zit in een strookje hardboard om de rand daar iets op te hogen.

En zo ziet het er dan van onderen, van opzij en van boven uit. Ik heb van triplex een dekseltje gezaagd en er een handgreepje op gelijmd, en het geheel gelakt. De gaten waar slangetjes in passen zijn goed zichtbaar.

Als je het deksel weghaalt, kun je goed in het nest kijken.


En als je het er weer op zet, hebben de mieren geen last van het licht. Als ze bewoners hebben, zal ik een nieuwe aflevering in deze serie maken.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten